تبلیغات
راه اندیشه - توسل واقعی
تاریخ : چهارشنبه 30 مرداد 1392 | 09:42 ق.ظ | نویسنده : بشیر بهرامی
توسل جایز این است كه به اسماء و صفات الله تعالی و عمل صالح صورت گیرد،

الله تعالی می فرماید:*وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَ:{*اعراف:۱۸۰}

«الله تعالی دارای نامهای نیكوست او را با آن نامها بخوانید.»

 و همچنین می فرماید:*یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ{مائده۳۵}

«ای كسانی كه ایمان آورده اید تقوای الله را داشته باشید و به واسطة

عمل كردن به آنچه مورد رضایت اوست به او نزدیك شوید.»

 ابن كثیر این معنی را در تفسیرش به نقل از قتاده در تفسیرش ذكر كرده است.

در حدیث صحیح كه امام احمد آن را روایت كرده، آمده است:

{ * اسألك بكل اسم لك*}


(به واسطه هر اسمی كه نام توست از تو درخواست می نمایم.)


رسول الله صلی الله علیه وسلم به آن صحابی كه از او خواست كه

 در جنت رفیقش باشد، فرمود: مرا بر این كار به واسطة سجده های زیاد یاری نما.

 كه منظور نماز می باشد كه از جمله اعمال صالح است.

امام مسلم این حدیث را روایت نموده و جایز است به محبت و علاقة خویش

 به رسول الله صلی الله علیه وسلم و اولیاء كرام و همچنین به حب الله متوسل شویم،

 چون اولی از جمله اعمال صالح و دومی داخل در صفت رب عالمیان است،

 و همچنین قصة اصحاب غار آن هنگام كه برای نجات از مشكل ایجاد شده

 به اعمال صالح توسل جستند، معروف است

         توسل نارو ا   

2. دومین نوع توسل، توسل ممنوع می باشد و آن درخواست دعا از مردگان

و طلب حاجت از آنهاست. همانگونه كه امروز در جهان،

واقعیت دارد و شرك اكبر هم می باشد .

 چنانكه الله تعالی می فرماید:

*وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَنفَعُكَ وَلاَ یَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِّنَ الظَّالِمِینَ*

{یونس۱۰۶}

 «از غیر الله كه قادر به نفع و ضرر تو نیست درخواست مكن كه اگر این كار را انجام دهی  از جمله ظالمان یعنی مشركان خواهی بود.»

 اما در مورد توسل به جاه و مقام رسول الله صلی الله علیه وسلم

مانند گفتة كسی كه بگوید: ای پروردگار من به خاطر جاه

 و منزلت محمد صلی الله علیه وسلم مرا شفاء عنایت فرما.

 این كار بدعت است چون اصحاب آن را انجام نداده اند

و عمر به دعای عباس كه زنده بود توسل نمود و به

رسول الله صلی الله علیه وسلم بعد از وفاتش متوسل نشد،

 چون این توسل منجر به شرك خواهد شد خصوصاً آن هنگام كه باور كند

الله تعالی به واسطة بشر محتاج است، همانگونه كه امیر و حاكم به این كار احتیاج دارند و این كار تشبیه خالق به مخلوق می باشد.

                  آیا دعا كردن به واسطة بشر، احتیاج دارد؟

                    

 در دعا كردن به واسطة بشر، نیازی نیست، چون الله تعالی در قرآن كریم فرموده است:

*وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ*{۱۸۶}

 «هرگاه بندگانم در بارة من سؤال كنند بدانند كه من به آنها نزدیكم.»

و رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:

**انكم تدعون سمیعاً قریباً و هو معكم ای بعلمه**

(شماها كسی را می خوانید كه می شنود و به واسطة علمش به شما نزدیك است.)

آیا درخواست دعا از افراد زنده درست است؟

بلی درخواست دعا كردن از زنده بر خلاف مرده صحیح می باشد،

چنانكه در حیات، الله تعالی رسولش الله صلی الله علیه وسلم را مخاطب نموده

و می فرماید:*وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ} بقره:{۱۸۶}

«بر گناهان خودت و مؤمنان اعم از زن و مرد طلب مغفرت و بخشش نمای.»

در حدیث صحیحی كه ترمذی روایت نموده آمده كه:

مردی نابینا به خدمت رسول الله صلی الله علیه وسلم آمد

و از جنابش خواست كه برایش دعا كند تا الله وی را عافیت بخشد.[83]

 واسطه بودن رسول الله صلی الله علیه وسلم در چیست؟

جواب: واسطه بودن او در تبلیغ و رساندن پیام الله به بشر است.

چنانكه در سورة مائده می فرماید:*یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ{مائده۶۷}

«ای رسول الله صلی الله علیه وسلم آنچه را از جانب خداوند دریافت نموده ای ابلاغ كن.»

 رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز در حجة الوداع

بعد از خواندن آن خطبة معروف و اقرار گرفتن از حاضرین مبنی بر رساندن پیام الهی،

رو به آسمان نمود و فرمود:**اللهم الشهد** (بار الهی تو شاهد باش.)

 شفاعت رسول الله صلی الله علیه وسلم را باید از چه كسی بخواهیم؟

جواب: شفاعت او را از الله تعالی می خواهیم. چنانكه می فرماید:

*قُل لِّلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِیعًا*{زمر۴۴]«بگو كه شفاعت همه از آن خداست.»

و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن صحابی نابینا را كه از او درخواست دعا كرد،

 اینگونه آموزش فرمود كه بگوید:**اللهم شفّعه فیّ {ترمزی}

 (بار الهی او را در مورد من شفیع گردان و دعایش را در حق من بپذیر.)

 و باز رسول الله صلی الله علیه وسلم در حدیث دیگری می فرماید:

**انّی اختبات دعوتی شفاعة یوم القیامة لمن مات من امتی لایشرك بالله شیئاً**[مسلم]

 (من دعایم را كه شفاعت است برای روز قیامت نگه داشته ام

و آن برای كسانی از امت من است كه در حالیكه به الله شرك نورزیده اند

 و از جهان رحلت كرده اند.}

 آیا می توانیم از زنده ها درخواست شفاعت كنیم؟

جواب: از زنده ها در مورد مسائل مربوط به دنیا درخواست شفاعت می كنیم.

چنانكه الله تعالی می فرماید:

*مَّن یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَكُن لَّهُ نَصِیبٌ مِّنْهَا وَمَن یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا{*النسا ء۸۵ ]

«هركس در امورات خیر شفاعت كند بهره ای از آن نصیب او می شود

و هركس در كار رست شفاعت نماید بهره ای از آن گناهان نصیب او خواهد شد.»

 آیا در مدح و ستایش رسول الله صلی الله علیه وسلم افراط درست است؟

جواب: خیر. در ستایش رسول الله صلی الله علیه وسلم نباید زیاده روی كنیم.

 چنانكه الله تعالی می فرماید:*قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِد۱کهف۱۱۰]

«بگو كه من انسانی چون شما هستم، جز اینكه به من وحی می شود

 و همانا معبود به حق شما، معبود یگانه است.»

و رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز می فرماید

:**لاتطرونی كما اطرت النصاری عیسی ابن مریم فانما انا عبد فقولوا عبدالله و رسوله**{بخاری]

 (در مدح و ثنای من چون نصارا كه در مورد عیسی پسر مریم كردند افراط مكنید،

من تنها بنده ای هستم و شما نیز به من بگویید:عبدالله و رسول الله صلی الله علیه وسلم .)[92]




طبقه بندی: بخش مقالات مذهبی،

  • دانلود فیلم